Un model de implicare

Brăila, ca mai toate orașele care au cunoscut o dezvoltare industrială în perioada regimului comunist, trece printr-o serie de modificări succesive în structura economică, socială și educațională. Legate strâns între ele, aceste domenii cer uneori o mai mare atenție și, mai ales, intervenție pentru a menține un echilibru. Educația este o componentă esențială a unei societăți și în contextul anunțării unor schimbări – reconfigurări ale unităților de învățământ liceal – apar, implicit, unele reacții. Brăila are un colegiu tehnic care altă dată se numea Liceul Industrial „Progresul”. Generația care a absolvit în urmă cu 25 de ani acest liceu și-a reunit forțele pentru a susține ceea ce a reprezentat pentru ea un teren al formării profesionale și al pregătirii pentru viață, și mai ales, pentru a evita dispariția unei unități de învâțământ care mai are de jucat un rol în viața educațională a Brăilei. S-a format un grup de inițiativă și am invitat pe un reprezentat al acestuia să ne prezinte elementele definitorii ale situației prezente.

Leonard Grăjdan a absolvit Liceul Industrial „Progresul” Brăila (actualul Colegiu Tehnic „Constantin Brâncoveanu” Brăila), profilul electronist pentru automatizări, obținând diploma de bacalaureat în anul 1990. A urmat cursurile Școlii Postliceale „Anghel Saligny” Brăila, specialitatea proiectant în industria constructoare de mașini. Ulterior a obținut licență în științe economice și management. Își continuă, în prezent, pregătirea în cadrul Facultății de Inginerie și Agronomie Brăila, urmând programul de master – Protecția mediului.

În plan profesional a strâns șapte ani de activitate în fosta Întreprindere de Utilaj Greu „Progresul” Brăila (actualul „Promex” Brăila). În ultimii 18 ani și-a construit o carieră în domeniul vânzărilor parcurgând succesiv treptele profesionale în domeniul vânzărilor, de la agent vânzări, la  director zonal, regional și apoi director național.  Acum este manager vânzări.

Ultimul an de liceu a fost marcat de schimbarea regimului de guvernare – trecerea de la societatea socialistă la sistemul democratic. Demonstrând încă de atunci un spirit civic, l-am invitat să ne vorbească despre acțiunea de salvare a fostului Liceu Industrial „Progresul” Brăila de la o posibilă desființare, acțiune pe care a inițiat-o, alături de colegul său de clasă, Andrei Oprea, din anul 2015 (după ce a avut loc întâlnirea de marcare a 25 de ani de la absolvire). Pe 15 ianuarie 2016 a organizat o conferință cu scopul de a pune în mișcare un plan de acțiune.

Fiecare absolvent de liceu trăiește, la 25 de ani de la absolvire, un moment unic: revenirea în școală, întâlnirea cu foști profesori și colegi. Ce simte un adult în astfel de momente? Ce ai găsit tu când ai trecut pragul fostului liceu industrial?

Sentimentul pe care îl ai atunci când te întorci  de unde ai plecat, de unde te-ai format ca om, este unul deosebit. Este un amestec de amintiri, plăcute și mai puțin plăcute. Este clar ca liceul reprezintă etapa cea mai importantă a noastră ca oameni, și nu numai ca oameni ci și ca profesioniști.

Întâlnirea de 25 de ani de la absolvirea liceului nu a fost pentru mine prima revenire în această școală. Eu am mai trecut pe la liceu cu diverse ocazii. Acele treceri, practic, au diminuat din impactul pe care l-aș fi avut dacă ar fi fost primul contact după 25 de ani. Pe de o parte, asta a fost un lucru bun, c-am mai trecut prin liceu. Pe de altă parte, de fiecare dată când reveneam, la intervale mari de timp, la 5-7 ani, vedeam că instituția, își schimba imaginea, ușor-ușor, având tendința de prăfuire, de decădere. Cam așa au stat lucrurile în cazul meu. Dacă mergem acum acolo, regăsim cabinetul dirigintei noastre, d-na Anișoara Bratu, profesor de limba română, care este neschimbat. L-am regăsit așa cum îl știam noi acum aproape 30 de ani.

Am constatat că sunt aceleași bănci, aceleași table, același var pe pereți, aceleași laboratoare, acum perimate și chiar distruse. Toate lucrurile aceastea m-au făcut, împreună cu Andrei Oprea, să iau decizia de a organiza o conferință la care am invitat foști profesori, foști elevi și actuali profesori ai liceului și să încercăm cu toți cei implicați sau care au fost implicați, care se simt legați de istoria acestui liceu, să facem ceva pentru a schimba această stare. Să se iasă din spirala asta a morții în care s-a intrat, de câțiva ani. Partea materială este la pământ iar corpul profesoral este decimat datorită scăderii dramatice a numărului de elevi. Spațiile necesare procesului educațional (săli de clase, o parte din laboratoare, atelierele și anfiteatrul) sunt improprii desfășurării orelor de curs și practică la standarde minimale ale mileniului trei.

Motivarea și implicarea corpului profesoral a suferit în timp. Acum ei sunt prăbușiți în interior, nu mai văd orizontul, nu mai văd  vreo variantă  prin care să poată să iasă din situația aceasta. Aici ne propunem noi să dăm o mână de ajutor și împreună cu profesorii actuali, care ne-au primit cu mare interes, să evităm în prima fază închiderea liceului, urmând ca după acest prim pas să încercăm refacerea imaginii de odinioară a acestui liceu.

Anul trecut s-a născut o precupare pentru soarta unui liceu renumit în domeniul utilajului greu, ca formare profesionale și anume Liceul Industrial ”Progresul” Brăila, numindu-se acum Liceul Tehnologic ”Constantin Brâncoveanu”. Care au fost factorii care au declanșat această preocupare pentru a face ceva care să conducă la salvarea liceului?

Vedem că o parte din trecutul nostru, din noi, dispare. Nu putem sta cu mâinile în sân. Unii pot să facă asta, noi am considerat ca măcar să încercăm să facem ceva. Este o obligație a noastră. Că vom reuși, că nu vom reuși, asta vom vedea, dar măcar să încercăm. Este o obligație pe care o avem, ca în schimbul a ceea ce noi am primit, și anume educație, informație, formare ca profesioniști, să întoarcem niște servicii. Poate sună ciudat, dar este pragmatic. Suntem și sentimentali dar suntem și pragmatici.  Am văzut situația în care se află liceul, ne-a fost clar că pentru anul școlar 2016-2017 dacă nu o să se întâmple ceva marcant în evoluția liceului, acesta cred că se va închide.  Cam așa ne-a venit ideea.

Am reținut că ai făcut câteva analize  cu privire la situația actuală a liceului. Ce pierdere ar fi pentru Brăila dacă un astfel de liceu s-ar desființa?

Liceul de acum este, într-adevăr, singurul care mai pregătește tineri în domeniul tehnic (din informațiile mele), care mai pregătește în domeniul prelucrării prin așchiere, a mecanicii și electrotehnicii. Este singura forma de învățământ liceal care mai are în programa școlară clase cu specificul acesta, la care se adaugă învățământul profesional. Desființarea unui astfel de liceu este o pierdere reală.

Deja asistăm la o inversare a cerințelor pe piața forței de muncă, rescriindu-se istoria pe care am mai trăit-o odată, pe care eu o cunosc, și anume că, imediat după revoluție a existat o inflație de ingineri și o deflație de economiști. Toate facultățile au înființat atunci specializări economice. Acum situația este inversă – este o inflație de oameni cu studii economice, marketing, socio-umane, management etc. și deflație de personal cu cunoștințe tehnice, la toate nivele – plecând de la specialiști și ajungând la muncitori. Aceasta este o problema importantă.

Legat de tradiție, este și aceasta importantă, dar lucrurile sunt făcute să mai și treacă, nu neapărat să rămână. Aveam tradiția de a construi excavatoare. Dacă azi nu se mai cer excavatoare ci alte tipuri de  mașini, noi trebuie să facem acele mașini. Liceul nostru nu a realizat deplin adaptarea la cerințele pieței  În ultimii 10 ani trebuiau să schimbe ceva, să se orienteze către cerința pieței, așa cum au făcut celelalte licee (cum a făcut fostul liceu de construcții, fostul liceu de chimie).

La Promex mai este activitate, deci au profile care au căutare pe piața forței de muncă. Profilul matematică-informatică, pe care liceul l-a avut, s-a  desființat, iar această decizie a dus la o pierdere a 3 clase. Pe lângă faptul că au trecut prin dificultate de adaptare, s-a mai optat și pentru desființarea a ceva ce mergea bine. Eu m-am uitat pe cifrele de școlarizare, am făcut niște analize și am tras câteva concluzii. Este adevărat că din punct de vedere demografic numărul de elevii (absolvenți de 8 clase), în anumiți ani, a scăzut cu 8-12%. Liceul a înregistrat, în schimb, o scădere cu 40 % a cifrei de școlarizare.

Din punctul tău de vedere, care este rolul pe care ar trebui să îl aibă un liceu tehnic în spațiul educațional și socio-profesional (ca formator de specialiști în domeniu tehnic) în Brăila.

Rolul este acela pe care l-a avut și acum 25 de ani. Raportat la contextul Brăilei, raportat la producția locală, există „Promex” Brăila, care are producție, mai sunt entități economice, mai mici, care au nevoie de oameni cu o calificare tehnică.

Există cerere pe această piață, și din ce știu eu se caută persoane calificate în prelucrare prin așchiere: strungari, frezori, așchiatori, în general, se caută mecanici utilaje. Angajatorii, firmele de recrutare se confruntă cu dificultăți în a găsi cu oameni cu pregătire tehnică.

Mai există patronajul „Promex” (fostul I.U.G. Progresul)?

Nu mai există o relație la nivel instituționalizat. Există comunicare între cele două structuri, dar nu există o obligativitate a uneia față de alta. Nu mai există acel model în care uzina putea spune că are nevoie, peste 4 ani, de un număr de strungari, iar liceul să îi formeze.

Există o colaborare cu altă entitate economică, tot în zona tehnică, care a cerut liceului să formeze anumiți specialiști, chiar au acordat burse lunare elevilor pentru pregătirea profesională. Cu toate acestea, la nivelul liceului, nu s-a reușit constituirea de clase de elevi. Senzația mea este că ceea ce trebuie să facem noi este să promovăm oferta educațională. Dacă trebuie să facem ceva imediat este să promovăm. Totuși, în fundament, lucrurile sunt în regulă: avem piață, avem un corp profesoral care este competent să livreze o anumită calitate, dar nu avem materia primă – elevul.

Informarea cea mai bună în mileniul III se face prin mediul online. Este cea mai bună direcție pe care trebuie să o urmăm, implică cele mai mici costuri și este cea mai accesată. Cred că aspectul care a lipsit liceului este promovarea, dar promovarea inteligentă, în care se pun în valoare plusurile, promovarea la modul profesionist, pe direcții cu impact major și, bineînțeles, ținând cont și de  costurile financiare – o promovare pe care ți-o poți permite.

Liceul actual are un buget infim pentru activitatea aceasta, dar sunt lucruri în online care nu costa o avere – un site interactiv, actualizat, cu vizibilitate și cu impact. O pagină de facebook cu postări zilnice atractive din punct de vedere informațional, cu o listă numeroasă de prieteni, cu o vizibilitate cât mai mare, etc.  Este o altă direcție de promovare.

S-a născut o mișcare pentru salvarea acestui liceu. Cum v-ați organizat? Care sunt pașii pe care i-ați gândit? Ce rezultate doriți să obțineți?

Este mult spus o mișcare. Este o mână de ajutor. Practic venim în primă fază cu un know-how, cu știința de face lucrurile să funcționeze bine. Am constatat că aici există o lipsă. Nu o să facem noi programe școlare, nu o să facem noi lucruri administrative.

În primul rând am avut această conferință cu scopul de a vedea și a simți unde se află, practic, liceul – atât partea fizică cât și partea legată de resursa umană, care sunt problemele, să știm de unde ne apucăm de treabă. Ne-am strâns cu toții, cu reprezentanții liceului, să vedem care este situația, de unde pornim, ca după aceea noi să facem un plan, agreat de toți, după care să mergem pe planul respectiv.

Rezultatul pe care îl urmărim este neînchiderea liceului. Ar trebui să-și facă clase cu elevi, să-și crească numărul de elevi înscriși, la toate formele (la zi – liceu, la școală profesională). Situația este mai complexă. Împreună cu corpul profesoral (ei sunt principalii actori), cu foști profesori și elevi, să facem în așa fel ca acest liceu să nu se închidă. Cu alte cuvinte, când vom face întâlnirea peste 4 ani, marcând 30 de ani de la absolvirea liceului, să nu fim nevoiți să facem poze în fața unui liceu închis.

Ca să ajungem la rezultatul urmărit ne propunem să comunicăm modern, coerent și eficient cu elevii de clasa a VIII-a și cu părinții acestora, iar aceștia, în cunoștință de cauză, să pună în lista de opțiuni la repartizarea electronică liceul nostru pe o poziție cât mai avansată, după care elevii, odată admiși la liceul acesta, să beneficieze de toate condițiile necesare procesului educațional.

Noi ne adresăm celor care vor începe liceul și cărora le vom spune în felul următor: mergând la un liceu teoretic e o singură variantă: să mergi mai departe, să faci studii superioare (că vor fi tehnice sau de altă natură), în schimb nu vei avea o meserie, nu vei ști să faci ceva. Aici, la acest liceu, ai două opțiuni: de a rămâne un meseriaș extrem de bun și bine plătit, fie angajat, fie antreprenor sau poți să mergi mai departe la o facultate.

Acesta e un mare avantaj pe care, eu cred că nimeni, nu l-a pus în valoare. Asta face diferența între liceul tehnic și liceu teoretic. Culmea, dacă ne uităm la liceele care o duc destul de bine din punct de vedere al numărului de elevi, acestea sunt cele teoretice. Oamenii nu înțeleg lucrul acesta: să ai o calificare, o meserie, și să poți opta apoi pentru o facultate și să te faci jurist, manager sau poate, inginer. Pe de altă parte, ai opțiunea să-ți faci un bussines al tău, pentru că știi meseria și/sau să te angajezi ca meseriaș. Pe o piață a forței de muncă, extrem de concurențială, este bine să ai alternative. Eu, personal, nu am dat niciodată la o parte ceea ce știu din liceu, și am, la nevoie, posibilitatea de a-mi folosi calificarea – de a practica meseria.

Consider că acțiunea voastră este unică și mai ales necesară. Ce mesaj dorești să transmiți factorilor decidenți din Brăila, foștilor elevi ai liceului dar și elevilor actuali?

Pentru cei care hotărăsc în acest oras, inspectorat școlar și primărie, mesajul meu este unul simplu: avem nevoie de ajutor. Salvarea  liceului nu se rezumă doar la ce putem face noi, grupul de inițiativă. Faptul că noi, prin ceea ce știm să facem, vom reuși să aducem elevi în acest liceu nu înseamnă că aici s-a terminat treaba. Din contra, din acel moment începe ceea ce este mai important. Acei elevi trebuie să beneficieze de condiții la nivelul de educație firesc mileniului III, condiții care trebuie îmbunătățite în acest liceu. Pe lângă ceea ce au și care este încă de actualitate (electrotehnica este aceeași, motorul electric este același,) avem nevoie din partea autorităților de sprijin pentru investiții, care se pot face cu bani europeni. Grupul de inițiativă, nu deține cunoștințe în zona aceasta- decât ca informație  generală, dar nu are practica scrierii proiectelor.  Este necesar să vină din partea autorităților locale care trebuie să conștientizeze că nu avem nevoie numai de bucătari, ospătari, confecționare, vânzători, asistente medicale în acest oras. În zona privată există solicitare de forță de muncă în domeniile în care poate să pregătească liceul actual, „Constantin Brâncoveanu”.

Foștilor elevi le fac invitația de a se alătura. Cei care cred în ideea noastră și care pot să facă și ceva concret sunt bineveniți. Avem nevoie de oameni care să creadă în ideea noastră! Indiferent de domeniul în care este activ, fie că este vorba de zona de bussines, ori din orice alt domeniu. Dacă sunt calificați și știu să facă un proiect european sunt bine veniți, dacă au pregătire în domeniul didactic și pot livra pregătire extrașcolară gratuită, sunt bine veniți. Dacă pot ajuta, indiferent cât de mult sau de puțin, să vină!

Elevii actuali sunt deja prinși în ceea ce presupune acest liceu. Aș aștepta ca ei să promoveze liceul la modul sincer,  să accentueze lucrurile bune, care încep să se întâmple, care se vor întâmpla.

Facem pași, poate sunt mici, dar lucrăm la definitivarea unui plan pe care să-l dăm spre agreere conducerii Colegiului Tehnic „Constantin Brâncoveanu” Brăila, ca apoi să acționăm.

Vă doresc succes și mulțumim pentru cea mai bună lecție de educație care poate fi oferită: de a susține școala care te-a format!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*